Kontejnerová přeprava v Číně by se mohla obnovit již koncem dubna, kdy se opatření proti onemocnění COVID-19 uvolní. Předpovídají to experti z tohoto odvětví.
Podle Tima Huxleyho, zakladatele společnosti Mandarin Shipping, by odvětví kontejnerové dopravy mohlo zaznamenat „velmi silné“ oživení koncem dubna.
Významné čínské hospodářské centrum Šanghaj, ve kterém byly minulý měsíc zavedeny přísné blokády, je také domovem nejrušnějšího kontejnerového přístavu na světě.
Čína zároveň zavedla přísná pravidla i pro řidiče nákladních aut vjíždějících do Šanghaje, která způsobila, že přeprava zboží do města az města je dražší a méně efektivní. Omezení v tomto nejlidnatějším čínském městě tak tvrdě zasáhla dodavatelský řetězec.
Celkově se v důsledku přísných pandemických opatření řada kontejnerových lodí mimo velké čínské přístavy, jako je Šanghaj, ze dne na den prodlužovala.
Takové problémy s narušením dodavatelských řetězců pronásledují globální ekonomiku již od začátku pandemie v roce 2020. Postupně se k nim přidaly i změny v chování spotřebitelů a nejnovější rusko-ukrajinská válka.
Potrvá tak ještě nějaký čas, než se věci vrátí do normálu. Huxley v této souvislosti upozornil na „neskutečně rychlé“ zotavení Číny po uvolnění blokád při první vlně pandemie onemocnění COVID-19 v roce 2020. Ale zároveň negativním průvodním jevem bylo tehdy zvýšení sazeb za přepravu kontejnerů, nejstrmější v historii, i poptávky po kontejnerové přepravě.
I tentokrát se očekává, že dojde k obrovskému oživení poptávky, ať už pro obnovu normální výroby v továrnách, nebo v důsledku zadržovaného exportu a importu již vyrobeného zboží, dodal.